Beheer je zelf je administratie? Dan is het cruciaal dat je dit volledig en nauwkeurig doet. Kleine fouten zijn snel gemaakt en kunnen ertoe leiden dat je uiteindelijk meer betaalt dan nodig is. Dit wil je uiteraard vermijden! Daarom hebben wij de acht meest vergeten kosten in de administratie voor je op een rij gezet.
Bankkosten
Heb je een zakelijke rekening? Dan heb je waarschijnlijk te maken met maandelijkse abonnementskosten en andere rekeningkosten. Deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar en mag je aftrekken van je winst. Verwerk deze kosten in je administratie zoals alle andere kosten. Let op: bankkosten zijn vrijgesteld van btw. Je zet ze dus met 0% btw in je administratie.
Verzekeringen
Er zijn twee soorten verzekeringen: persoonlijke verzekeringen en bedrijfsverzekeringen. Persoonlijke verzekeringen zijn niet zakelijk aftrekbaar, maar bedrijfsverzekeringen wel. Zo is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) wel aftrekbaar, terwijl een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) dat niet is. De AOV is vaak wel aftrekbaar in het privé gedeelte van je inkomstenbelasting.
Aanloopkosten
Aanloopkosten zijn kosten die je maakt voordat je officieel ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel. Denk bijvoorbeeld aan marktonderzoek, reclamekosten zoals visitekaartjes, en de kosten van je website. Dit zijn privé voorgeschoten kosten aangezien je nog niet stond ingeschreven.
Reiskosten
Als zzp’er heb je recht op een kilometervergoeding van €0,23 per kilometer (2024). Dit geldt voor zowel auto- als fietskilometers, mits ze niet zakelijk geregistreerd zijn. Zorg ervoor dat je de kilometers kunt verantwoorden bij een controle.
Telefoonabonnement
Telefoonabonnementen zijn vaak (deels) aftrekbaar. Gebruik je één mobiele telefoon zowel zakelijk als privé? Dan mag je alleen het zakelijke deel als kosten opvoeren. Zet de facturen in je administratie en vermeld daarbij het percentage zakelijk gebruik. Alleen dat deel van de kosten mag je invoeren.
Software abonnementen
Controleer je administratie op software abonnementen, zoals Adobe, Canva, Google, Zoom, of andere software die je gebruikt. Let ook op buitenlandse btw, aangezien veel software aanbieders in het buitenland gevestigd zijn en Europese btw-nummers hebben. Software abonnementen betaal je meestal maandelijks, dus controleer aan het einde van het jaar of je alle 12 betalingen hebt ingevoerd.
Kosten boekhouder/boekhoudprogramma
De kosten voor een boekhouder of boekhoudprogramma vallen onder bedrijfskosten en zijn volledig fiscaal aftrekbaar. Dit geldt ook voor de dienstverlening van My Office Plus. Wij maken het je extra makkelijk: onze facturen worden (indien gewenst) automatisch aan je administratie toegevoegd!
Marketingkosten
Promoot je je bedrijf op Facebook, Instagram of een ander kanaal? Deze kosten zijn zakelijk aftrekbaar! Houd er wel rekening mee dat je vaak te maken hebt met buitenlandse btw. Vergeet niet je btw-nummer door te geven, zodat bedrijven de btw naar je kunnen verleggen.